Pastelky (tradiční psací prostředek)

Do velké rodiny tužek patří i pastelky, kterými se nepíše, protože jsou určeny ke kreslení – místo grafitové tuhy je v pastelce tuha zbarvená v různých odstínech a v případě velkých sad i ve valérech. Průměry tuh se značně liší podobně jako u grafitových tužek - vodítkem nám může být to, že slabší tuhy jsou převážně tvrdší a silné jsou měkčí. Přestože se pastelkami běžně nepíše, především v předškolním a raném školním věku mají děti snahu pastelkami psát. Při použití pro skutečné výtvarné účely jsou leváci i praváci ve stejné situaci a kreslení pastelkami je v úchopu totožné.

Tvrdost tuh se u pastelek běžně neuvádí, ale ze zkušenosti víme, že školní pastelky jsou většinou ve střední tvrdosti, pastelky umělecké jsou pak často měkké kvůli nanášení jemných překrývajících se vrstev, pastelky pro techniky, tedy určené k rýsování a šrafování technických nákresů, jsou spíše tvrdší.

Většina pastelek zanechává stálou stopu, nebledne a nestírá se, měkké pastelky, které zanechávají sytou stopu, se rychleji opotřebovávají a je potřeba je častěji ořezávat. Neořezané pastelky se zcela upsaným hrotem pak děti často drží bočním palcovým úchopem, ale i jinými úchopy. Pravdou je, že i pastelkami se nekreslí jen špetkou, ale např. při šrafování jsou drženy v dlani, což doporučuje celá řada umělců. Zde je potřeba si uvědomit, že kreslení není psaní, a tak různé přístupy k úchopům jsou zcela logické.

Celá řada výrobců preferuje i u pastelek trojhanný systém tvarování kvůli špetkovému úchopu, který je z hlediska používání velmi problematický - přestože není prostředkem k nácviku tradičního špetkového úchopu, může lépe ukotvit pastelku v ruce. Daní za tento profit je pak to, že špička tuhy se upisuje jen ze tří stran, čímž dochází k jejím rychlému opotřebení. Zejména děti na reagují tím, že je to nutí zvedat pastelku do většího úhlu od roviny podložky, někdy až dokonce kolmo, čímž donutí svou ruku změnit špetkový úchop v nějaký palcový s velkým přítlakem na hrot. V extrémních případech se děti vracejí až raným dětským úchopům.

Na druhé straně řada výtvarníků při šrafování ve velkých formátech papíru často používá pastelek bez ořezané špičky, protože nezanechávají výrazné jednotlivé čáry, a tak tento způsob použití pastelek nemůžeme zavrhnout - je jen potřeba vědět, co dělám a proč to dělám.

Neořezané pastelky svádí k úchopu s "palcem přes psací prostředek", který významně zkracuje akční rádius prstů.

Speciální variantou pastelek jsou pastelky rozmyvatelné vodou, tzv. akvarelové, kterými se zprvu nanáší jedna nebo více barev přes sebe a potom se rozmývá vodou jemným štětcem. Touto technikou lze dosáhnout velmi jasných a zářivých barev, ale její zvládnutí vyžaduje cvik, čas a zkušenost. Pokud děti tyto pastelky mají, ony i jejich rodiče většinou neví, jak je používat, a tak jimi kreslí rádi běžným způsobem, protože jsou z povahy věci měkčí a zanechávají sytější stopu, na druhé straně mají větší tendenci ke stírání posouvanou rukou.

Postup při užití akvarelových pastelek rozmyvatelných vodou:

Sada profesionálních pastelek pro kresbu v sépiových barvách - tyto tužky jsou přechodovou variantou mezi pastelkami a sépiovými rudkami.

Sada školních pastelek v trojúhelníkové variantě úchopu s výřezy pro leváky.

https://www.v-v.cz/inshop/catalogue/products/pictures/211170.jpg

16/12/2013; duben 2020

 

TOPlist

Kontakt

Mgr. Ivo Vodička Marie Majerové 1824/1
Litoměřice
412 01
+420 721 678 920

počítadla návštěv byla aktivována 10. dubna 2015
ivovodicka@seznam.cz